Forskellige og sammen
Du kan minde dit barn om, at det er noget i sig selv – at det er – og hele tiden har været sig selv. Du er der bare for at se ydersiden – sådan at dit barn både kan se sin inderside og sin yderside – for siderne tilsammen udgør det hele.
Du kan vælge at bruge/give af din tid til at forstå, hvordan dit barn er noget andet end dig (du var noget andet end din far og mor) – og vælge at bruge/give af din tid til, at dit barn får mulighed for at opdage og der igennem forstå, at du er noget andet end det.
Når både du føler dig forstået – og dit barn føler sig forstået – føler I, at I er sammen – at I har et fællesskab.
Hvis dit barn allerede sammen med dig kan gøre erfaringer med, hvad ’sammen’ og ’fællesskab’ er, giver det forudsætninger for at skabe den samme følelse i nye sammenhænge.
I nogle tilfælde har vi ikke selv fået disse forudsætninger med. Så må vi blot sørge for at få forudsætningerne ”bygget på”, når vi opdager, vi ikke har dem.
Se evt. Fri ved at prikke
ng